Klasarikelluntaa
Klasarikelluntaa tehdään nimestään huolimatta tutkimusmatkana klassisen musiikin yllätyksellisimpiinkin juoksutuksiin ja klustereihin. Ville Komppa sukeltaa vaihtuvin vierain vuosisataisen musiikinhistorian syvyyksiin ja nostaa päänsä pinnalle kertoakseen myös musiikin tekemisestä. Välillä ehtii onneksi kellumaan suloisten sävelten liplatellessa ja
ilta-auringon paistaessa.
Ohjelma on tauolla.
On-demand
-
play / pause 23.5.2017 19.00 Jaa jaksoJakson linkki kopioitu leikepöydälle!Linkin haku epäonnistui!Haetaan jakson linkkiä...
Linkki haettu!
Paina tästä jakaaksesi!Millä kaikilla välineillä muusikot kommunikoi? Mistä syntyy hyvä musiikkielämys? Kun tulee kuuntelemaan hyvää artistia, mikä siinä kiehtoo? Vieraana viulutaiteilija Kreeta-Julia Heikkilä; ja kaikki tämä klasari ei ollutkaan sitä mitä luulit! -
Ohjelmassa ollaan peruskysymyksen äärellä: mihin kapellimestaria oikein tarvitaan? Kapellimestaritaiteen historiaakin sivutaan, kun vieraaksi tulee yksi tämän hetken kuumimmista nuorista suomalaiskapellimestareista, Dalia Stasevska.
-
Klasari-improvisaatiota! Vapaan improvisaation uudet tuulet puhaltavat eloa myös klassiseen musiikkiin. Mistä oikein on kysymys? Vieraina improvisaatioryhmä Tölöläb.
-
Mitä on klasarihäröily ja mitä tekevät tämän sukupolven klasari-freet? HÄRÖ-kollektiivi ja Draama-Helmi seikkailevat G Livelabissa 4.5., ja Klasarikellumassa vierailevalt kollektiivin viulisti Eriikka Maalismaa ja sellisti Markus Hohti. Puhetta myös Brahmsista, luonnollisesti.
-
Vieraana säveltäjä Kaija Saariaho. Kansainvälisyys on suomalaisessa säveltaiteessa itsestäänselvyys ja elinehtokin - ei ainoastaan yli 30 vuotta Pariisissa kotia pitäneelle Kaija Saariaholle. Klasarikellunnassa aiheina ovat hienot taiteilijat, joiden kanssa Saariaho on saanut tehdä töitä, hänen oopperansa, joista viimeisin, Only the sound remains, on tällä hetkellä Kansallisoopperan ohjelmistossa, sekä ylipäätään se, mistä musiikki tulee, miksi se soi niin kuin se soi, ja kuinka se liikkuu.